କେନ୍ଦ୍ର ଶିକ୍ଷା ମନ୍ତ୍ରଣାଳୟ ପକ୍ଷରୁ ନୋ ଡିଟେନସନ ପଲିସି (ଏନଡିପି)କୁ ଉଚ୍ଛେଦ କରିବାର ନିଷ୍ପତ୍ତି ସ୍କୁଲ ଶିକ୍ଷା ପ୍ରତି ଭାରତର ଆଭିମୁଖ୍ୟରେ ଏକ ଗୁରୁତ୍ୱପୂର୍ଣ୍ଣ ପରିବର୍ତ୍ତନ ଆଣିଛି । ଶିକ୍ଷା ଅଧିକାର ଆଇନ ଅଧୀନରେ ପ୍ରଣୟନ କରାଯାଇଥିବା ଏହି ନୀତିର ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟ ଥିଲା ଅଷ୍ଟମ ଶ୍ରେଣୀ ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ଛାତ୍ରଛାତ୍ରୀଙ୍କ ପ୍ରଦର୍ଶନ ନିର୍ବିଶେଷରେ ସେମାନଙ୍କୁ ଶ୍ରେଣୀରେ ଉନ୍ନୀତ ବା ପାସ୍ କରାଇଦେଇ ଡ୍ରପଆଉଟ୍ ହାର ହ୍ରାସ କରିବା ଏବଂ ଛାତ୍ରଛାତ୍ରୀଙ୍କ ଶୈକ୍ଷିକ ଚାପକୁ ହ୍ରାସ କରିବା । ତେବେ ସମୟ କ୍ରମେ ଏହା ସ୍ପଷ୍ଟ ହୋଇଛି ଯେ ଏହି ନୀତି ଭାରତୀୟ ଶିକ୍ଷା ବ୍ୟବସ୍ଥାରେ ଲାଭ ଅପେକ୍ଷା ଅଧିକ କ୍ଷତି କରିଛି ।

ନୋ ଡିଟେନସନ୍ ପଲିସି ଉଚ୍ଛେଦ

ଏନଡିପିର ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟ ଭଲ ଥିଲେ ମଧ୍ୟ ଏହାର କାର୍ଯ୍ୟକାରିତା ଏକ ଅନିଚ୍ଛାକୃତ ପରିଣାମ ସୃଷ୍ଟି କରିଥିଲା । ଏନୁଆଲ୍ ଷ୍ଟାଟସ୍ ଅଫ୍ ଏଜୁକେସନ୍ ରିପୋର୍ଟ୍ (ଏଏସ୍ଇଆର୍) ବା ବାର୍ଷିକ ଶିକ୍ଷା ସ୍ଥିତି ରିପୋର୍ଟ୍‌ରୁ ଏହା ସ୍ପଷ୍ଟ ଯେ ଗତ କିଛିବର୍ଷ ହେବ ଏହି ନୀତିର ପ୍ରଭାବରେ ଛାତ୍ରଛାତ୍ରୀଙ୍କ ଶିକ୍ଷଣ ଫଳାଫଳ କ୍ରମାଗତ ଭାବେ ହ୍ରାସ ପାଇଛି । ବିନା ପରିଶ୍ରମରେ ଶ୍ରେଣୀ ଉନ୍ନୀତ ହେବା ଫଳରେ ଉତ୍ତରଦାୟିତ୍ୱର ଏହି ଅଭାବ ଛାତ୍ରଛାତ୍ରୀଙ୍କୁ ଶିକ୍ଷାକ୍ଷେତ୍ରରେ ପ୍ରୟାସ କରିବାକୁ ନିରୁତ୍ସାହିତ କରିଥିଲା ଏବଂ ଶିକ୍ଷଣ ଅଭାବକୁ ପ୍ରଭାବଶାଳୀ ଭାବରେ ସମାଧାନ କରିବାକୁ ଶିକ୍ଷକମାନଙ୍କୁ ଶକ୍ତିହୀନ କରିଦେଇଥିଲା । ଯାହାର ଫଳସ୍ୱରୂପ ଉଚ୍ଚ ଶ୍ରେଣୀରେ ପଢ଼ୁଥିବା ଅନେକ ପିଲା ଗଣିତ ଏବଂ ଭାଷା ବିଷୟରେ ମୌଳିକ ଦକ୍ଷତା ସହିତ ସଂଘର୍ଷ କରୁଛନ୍ତି ।

ଜାତୀୟ ଶିକ୍ଷା ନୀତି (ଏନଇପି) ୨୦୨୦ରେ ମୌଳିକ ସାକ୍ଷରତା ଏବଂ ସଂଖ୍ୟାଜ୍ଞାନ ବା ଫାଉଣ୍ଡେସନାଲ ଲିଟରାସି ନ୍ୟୁମେରାସି ଉପରେ ଗୁରୁତ୍ୱ ଦିଆଯାଇଥିବାବେଳେ, ଏହି ନୋ ଡିଟେନସନ ପଲିସି ଛାତ୍ରଛାତ୍ରୀଙ୍କୁ ସର୍ବନିମ୍ନ ମାନଦଣ୍ଡ ହାସଲ ନ କରି ଉନ୍ନୀତ କରିବା ଫଳରେ ଜାତୀୟ ଶିକ୍ଷା ନୀତିର ବିରୋଧାଭାସ କରିବା ସହ ଛାତ୍ରଛାତ୍ରୀଙ୍କ ଭବିଷ୍ୟତ ସମ୍ଭାବନା ଏବଂ ଶିକ୍ଷାର ଗୁଣବତ୍ତାକୁ କ୍ଷୁଣ୍ଣ କରୁଥିଲା । ତେଣୁ ଏପରି ପରିସ୍ଥିତିରେ ଏହାର ଉଚ୍ଛେଦ ଆବଶ୍ୟକ ଥିଲା, ଏହି ନୀତିର ଉଚ୍ଛେଦ ଛାତ୍ରଛାତ୍ରୀଙ୍କୁ ଉତ୍ତରଦାୟୀ କରିବା ସହ ପଞ୍ଚମରେ ଡିଟେନସନ ସେମାନଙ୍କ ମୌଳିକ ସାକ୍ଷରତା ଏବଂ ସଂଖ୍ୟାଜ୍ଞାନ ବା ଫାଉଣ୍ଡେସନାଲ ଲିଟରାସି ନ୍ୟୁମେରାସି ଓ ଅଷ୍ଟମରେ ଡିଟେନସନ ସେମାନଙ୍କ ଉଚ୍ଚଶିକ୍ଷା ଏବଂ ଜୀବନର ଆହ୍ୱାନ ପାଇଁ ଭଲ ଭାବରେ ପ୍ରସ୍ତୁତ ରହିବାପାଇଁ ସୁନିଶ୍ଚିତ କରିବ । ଏହାବ୍ୟତୀତ ଶିକ୍ଷାକ୍ଷେତ୍ରରେ ଉଚ୍ଚ ପ୍ରଦର୍ଶନକାରୀ ଦେଶଗୁଡ଼ିକ ମଧ୍ଯ ତାଙ୍କ ଶିକ୍ଷା ବ୍ୟବସ୍ଥାରେ ଛାତ୍ରଛାତ୍ରୀଙ୍କୁ ଆବଶ୍ୟକ ସହାୟତା ପ୍ରଦାନ କରିବା ସହିତ ସେମାନଙ୍କ ପ୍ରଗତି ପାଇଁ ଛାତ୍ରଛାତ୍ରୀଙ୍କୁ ଉତ୍ତରଦାୟୀ କରିଥାନ୍ତି । ଏନଡିପି ଉଚ୍ଛେଦ ନିଷ୍ପତ୍ତି ଶିକ୍ଷାଗତ ମାନରେ ଉନ୍ନତି ଆଣିବା ପାଇଁ ଭାରତର ସମାନ ପ୍ରତିବଦ୍ଧତାକୁ ପ୍ରତିଫଳିତ କରୁଛି ।

ଏନଡିପି ଉଚ୍ଛେଦ କରିବାର ଅର୍ଥ ସିଧାସଳଖ ଛାତ୍ରଛାତ୍ରୀଙ୍କୁ ଫେଲ୍ କରିବା ନୁହେଁ। ସଂଘର୍ଷ କରୁଥିବା ଛାତ୍ରଛାତ୍ରୀଙ୍କୁ ସାହାଯ୍ୟ କରିବା ପାଇଁ ସରକାର ରି ଟେଷ୍ଟ ବା ସପ୍ଲିମେଣ୍ଟାରୀ ପରୀକ୍ଷା ତଥା ସ୍ବତନ୍ତ୍ର ଶିକ୍ଷା ଭଳି ପ୍ରତିକାରମୂଳକ ପଦକ୍ଷେପ ଗ୍ରହଣ କରିଛନ୍ତି, ଯାହାଫଳରେ ଏ ନିଷ୍ପତ୍ତି ଦଣ୍ଡମୂଳକ ନୁହେଁ ବରଂ ଉନ୍ନତିମୂଳକ ଏହା ସ୍ପଷ୍ଟ । ତେବେ ଏପରି ଛାତ୍ରଛାତ୍ରୀଙ୍କ ଶିକ୍ଷଣ ବ୍ୟବଧାନକୁ ଚିହ୍ନଟ କରିବା ଏବଂ ଏହାର ସମାଧାନ କରିବା ପାଇଁ ଶିକ୍ଷକମାନଙ୍କୁ ମଧ୍ୟ ନୂତନ ରଣନୀତି ପ୍ରସ୍ତୁତ କରିବାର ଆବଶ୍ୟକତା ରହିଛି । ପ୍ରଶିକ୍ଷଣ କାର୍ଯ୍ୟକ୍ରମଗୁଡିକ ଶିକ୍ଷକମାନଙ୍କୁ ବିଶେଷକରି ଅବହେଳିତ ପୃଷ୍ଠଭୂମିର ଛାତ୍ରଛାତ୍ରୀଙ୍କ ପାଇଁ ବ୍ୟକ୍ତିଗତ ସମର୍ଥନ ପ୍ରଦାନ କରିବାକୁ ସକ୍ଷମ କରିବା ଉପରେ ଧ୍ୟାନ ଦେବା ଉଚିତ୍ । କେବଳ ଶିକ୍ଷକ ନୁହେଁ ଅଭିଭାବକମାନେ ମଧ୍ୟ ସେମାନଙ୍କ ପିଲାଙ୍କ ଶିକ୍ଷଣ ଯାତ୍ରାରେ ସକ୍ରିୟ ଭୂମିକା ଗ୍ରହଣ କରିବା ଆବଶ୍ୟକ । 

ତେବେ ଏହା ଉଚ୍ଛେଦ ଫଳରେ ଗୋଟିଏ ମୁଖ୍ୟ ଚିନ୍ତାର ବିଷୟ ହେଉଛି ଡ୍ରପଆଉଟ୍ ବଢ଼ିବାର ଆଶଙ୍କା । ବିଦ୍ୟାଳୟରେ ଏପରି ଏକ ସହାୟକ ପରିବେଶ ସୃଷ୍ଟି ଆବଶ୍ୟକ ଯାହା ଶିକ୍ଷାଗତ ଆହ୍ୱାନର ସମ୍ମୁଖୀନ ହେଉଥିବା ଛାତ୍ରଛାତ୍ରୀମାନେ ଯେପରି ପଛରେ ନ ରହିବେ ସୁନିଶ୍ଚିତ କରିବ । ଏହାର ମୁକାବିଲା ପାଇଁ ସରକାର ପିଲାମାନଙ୍କୁ ସ୍କୁଲରେ ରଖିବା ପାଇଁ ମଧ୍ୟାହ୍ନ ଭୋଜନ, ବୃତ୍ତି ଓ କାଉନସେଲିଂ ସେବା ଭଳି ପଦକ୍ଷେପକୁ ସୁଦୃଢ଼ କରିବା ଦରକାର ।

ଏହି ନିଷ୍ପତ୍ତି ଛାତ୍ରଛାତ୍ରୀଙ୍କୁ ଦଣ୍ଡିତ କରିବା ପାଇଁ ନୁହେଁ ବରଂ ଗୁଣାତ୍ମକ ଶିକ୍ଷା ସୁନିଶ୍ଚିତ କରିବା ପାଇଁ ଏକ ପ୍ରଚେଷ୍ଟା । ଏହା ଏକ ଦୃଢ଼ ବାର୍ତ୍ତା ଦେଉଛି ଯେ ବିଦ୍ୟାଳୟରେ ଶିକ୍ଷା ବ୍ୟବସ୍ଥାରେ ଅଗ୍ରଗତି ପଦୋନ୍ନତି ନୁହେଁ, ବାସ୍ତବ ଶିକ୍ଷା ଉପରେ ଆଧାରିତ ହେବା ଉଚିତ୍ | ଯଦି ଏହି ପଦକ୍ଷେପକୁ ଠିକ୍ ଭାବରେ କାର୍ଯ୍ୟକାରୀ କରାଯାଏ, ତେବେ ଏହା ଭାରତୀୟ ଶିକ୍ଷା ବ୍ୟବସ୍ଥାରେ ପରିବର୍ତ୍ତନ ଆଣିପାରିବ ଏବଂ କେବଳ ପଦୋନ୍ନତି ଅପେକ୍ଷା ଅର୍ଥପୂର୍ଣ୍ଣ ଶିକ୍ଷାକୁ ପ୍ରାଥମିକତା ଦେଇପାରିବ ।